در دهه پایانی قرن بیستم موضوعات مدیریت تحت تاثیر چهار پدیده دیگر قرار گرفت. فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، استراتژی جهانی شدن و چالش با بحرانهای اقتصادی و سیاسی ناشی از عملیات تروریستی و سوانح طبیعی بازتاب و مدیریت اجتماعی و اقتصادی آن قرار گرفت.
چهار فرصت کلیدی برای مدیریت در استفاده و بهره گیری از نظامهای مدیریت پیشرفته وجود دارد که عبارتند از : راهبرد کلان بازرگانی – راهبردهای جهانی شدن- استراتژی سرمایه گذاری فناوریهای پیشرفته اطلاعات و ارتباطات و راهبرد پیشرفت مسئولیت پذیری
نقش شبکه اینترنت در گسترش و آماده سازی فرصتهای نوین برای فعالیتهای بازرگانی، تجاری و خدماتی انکارناپذیر است. که صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن سازمان و فعالیتهای آن می توان از اینترنت برای استفاده از اطلاعات و نظامهای اطلاعاتی و ارتباطی بهره گر فت چرا که اینترنت استفاده از نوآوری های تجارت و بازرگانی و خدمات الکترونیکی را تسهیل کرده است.
بنابراین یک سیستم اطلاعاتی سیستم شریانی است که درسازمان ها وجود دارد برمبنای رویکرد سیستمی می بایست نقش و ساختار سیستم های اطلاعاتی درک شود که این مستلزم یک مدل جامع ترکیب یافته از مفاهیم سازمانی و اطلاعاتی است