3-جدائی مالکیت از مدیریت
تعریف مهندسی مجدد فرآیند ها
باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشه ای فرآیند ها برای دستیابی به بهبود و
پیشرفتی حیرت آور در معیارهای حساسی چون، هزینه ، کیفیت خدمات و سرعت و
بعبارتی دیگر :
یک شکلی از تغییر سازمانی است .
هدف گذاری برای اخذ نتایج غیر منتظره است .
ابرنامه زیربنائی ،اساسی و اجتناب ناپذیر است .
تفکر مجدد اساسی در جهت تغییر مجموع فرآیندهای شغلی است .تغییر فرآیندهاست نه واحدها ، وظایف و کارکردها
هدف مهندسی مجدد
هدف مهندسی مجدد ، سازمانها نبوده بلکه فرآیندها هستند (همه سازمانها و
شرکتها از ترکیب فرآیندها بوجود آمده اند . در حقیقت فرآیندها همان
فعالیتهای اصلی هستند که سازمانها و شرکتها انجام می دهند .)
مهندسی مجدد در پی سازماندهی مجدد کار و نه کاهش نیروی انسانی است .
مهندسی مجدد کوچک سازی نیست.
مهندسی مجدد کار را حذف می کند نه شغل یا افراد را .
مهندسی مجدد به معنای کار بیشتر با امکانات کمتر است .
از تحولات مهم و تاثیرگذار در سیر تکامل مدیریت باید از انقلاب صنعتی نام
برد. از جمله اثرات انقلاب صنعتی ایجاد طبقه ای در سازمان هااست به نام
مدیران.
نظریهی تقسیم کارِآدام اسمیت، تخصصگرایی در افکار چارلز باباژ و
انسانگرایی رابرت آون سرآمد نخستین نظریات در افکار مدیریتی می باشند.
دورهی کلاسیکها سه دههی ابتدایی قرن بیستم را در بر می گیرد. در این
دوره نظریات افرادی چون تیلور، گیلبرتها، هنری گانت، فایول و وِبر از
اهمیت بیشتری برخوردار است.
از شناخته شدهترین طبقه بندی های افکار مدیریت توسط رابینز ارائه شده است که عبارت است از: 1- نخستین نظریات
2 - دورهی کلاسیکها 3- عصرنئوکلاسیکها4 - علوم رفتاری5 - نهضت نوین مدیریت
محیط برنامه ریزی سازمان به تعامل ابعاد درونی سازمان با یکدیگر وبا عوامل خارج از سازمان اطلاق می گردد.
تجزیه و تحلیل سیستمها
تاریخچه نگرش سیستمی
o جزء گرایی
از زمان تمدن باستان وجود داشته و آن را به فلاسفه یونان نسبت می دهند.
رنه دکارت معتقد به آن است و می گوید اصول زیر در برخورد با پدیده ها برقرار است:
– تنها چیزی را بپذیرد که برایش حقیقتی روشن باشد
– هر مسئله ای را حتی الامکان به اجزاء و عناصر کوچکتر تجزیه کند
– کار خود را با بررسی ساده ترین عنصر آغاز نماید سپس بتدریج و با شیوه ای
منظم ، به مطالعه عناصر پیچیده تر پردازد تا سرانجام به ویژگی های پدیده
اصلی پی ببرد یا دلایل رفتار خاص آن پدیده را دریابد .
به آن تحلیل گویند و چنان فراگیر است که ما در مواجهه با مسائل کمتر راه دیگری را بر می گزینیم
تجزیه تا زمانی ادامه می یابد که به Element برسیم اتم، سلول
در فاز سوم جهت درک کل از اجزا اعتقاد به رابطه علی و معلولی بدون توجه به محیط و لازم و کافی بودن علت برای معلول دارد
اشکال در عدم ارتباط رشته ها و دانشمندان آنها با یکدیگر به این نوع تفکر تفکر مکانیستی گویند.
ﺍﻟﻬﯽ ! ﺑﺎﺧﺎﻃﺮﯼ ﺧﺴﺘﻪ، ﺩﻝ ﺑﻪ ﮐَﺮﻡ ﺗﻮ ﺑﺴﺘه
ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﺷﺴﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻧﻤﺮﺍﺕ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﻡ .
ﭘﺎﺱ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﺮﯾﻤﯽ
ﭘﺎﺱ ﻧﺸﻮﻧﺪ ﺣﮑﯿﻤﯽ
ﻧﯿﻔﺘﻢ ﺷﺎﮐﺮﻡ، ﺑﯿﻔﺘﻢ ﺻﺎﺑﺮﻡ
ﺍﻟﻬﯽ ﺷﻬﺮﯾﻪ ﻫﺎﺑﺎﻻﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ،ﻭﺟﯿﺒﻢ ﺧﺎﻟﯿﺴﺖ
ﮐﻪ ﻣﯿﺒﯿﻨﯽ
ﻧﻪ ﭘﺎﯼ ﮔﺮﯾﺰﺍﺯﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻡ
ﻭﻧﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺳﺘﯿﺰﺑﺎﺍﺳﺘﺎﺩ،
...اﻟﻬﯽ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﯽ ﺭﺍﭼﻪ ﺷﺎﯾﺪﻭﺍﺯﺍﻭﭼﻪ ﺑﺎﯾﺪ!!
عبارتست از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به طرز نوین.
مدیریت دانش چه رابطه ای با سازمان
یادگیرنده دارد ؟
مدیریت استراتژیک و مدیریت بحران چه رابطه ای با یکدیگر دارند ؟
اصول تیلوریسم در صنعت ایران چه جایگاهی دارد ؟
بوروکراسی که در ایران وجود دارد چه ویژگی هایی دارد ؟
نظام ارزیابی عملکرد در سازمان های دولتی ایران چگونه است ؟
آیا الان بوروکراسی در دنیا وجود دارد و ایا کشور های
دیگر از بوروکراسی استفاده می کنند ؟
تمرکز بر مشتری اساساً در مدیریت کیفیت و در مقوله کیفیت
چه تغییرات مهم و عمیقی را ایجاد کرده است ؟
هنر مدیریت دانش چیست؟
بوروکراسی منشوری به چه معناست و ایا در کشور ما از این بوروکراسی استفاده شده است یا خیر ؟
تمرکز بر مشتری در مدیریت کیفیت چه تغییرات مهم و عمیقی را ایجاد کرده است؟
تفکر علّی ،برتراز خروارها دانش درخصوص همبستگی است یعنی چه؟
آسیب شناسی طرح تکریم ارباب رجوع درسازمانهای دولتی ایران ؟
اختلاف در تعریفها حول محور نیت و اینکه تعارض فقط در مرحله عمل بوجود می آید می چرخد به این معنی که عمل سد یا مانع باید بصورت آگاهانه انجام شود یا بصورت اتفاقی نیز رخ می دهد.و اینکه برای وجود تعارض باید نشانه هایی از کشمکش یا زد و خرد علنی به چشم بخورد.