مدیران جام

دانشجویان ارشد مدیریت بازاریابی

مدیران جام

دانشجویان ارشد مدیریت بازاریابی

خواندنیهای تاریخ سینما

با ماشین توی سالن سینما

آیا تا به حال با ماشین به سینما رفته اید ؟ نه ، منظورم این نیست که با ماشین بروید تا در سینما ، بعد پیاده شوید و بروید تو . منظورم این است که همان طور با ماشین بروید توی سالن سینما و فیلم را تماشا کنید.

تعجب نکنید!در دهه پس از جنگ جهانی دوم شکلی از سالن سینما در هوای آزاد به وجود آمد که به «سینمای ماشین رو » معروف شد . رشد و گسترش این پدیده ، تا حدی منتج از رشد سریع شه رنشینی پس از جنگ و افزایش فرهنگ ماشینی در بین خانواده های حومه شهر نشین بود .

 

این نوع سینماها به نوعی طراحی شده بودند که تماشای فیلم از داخل اتومبیل پارک شده ممکن بود . یک «سینمای ماشین» به طور متوسط 300 تا 500 اتومبیل ـ و در اندازه های بزرگتر حدود 1500 اتومبیل ـ را در خود جا می داد . در دورانی که فروش فیلمها رو به کاهش بود، «سینماهای ماشین رو » با تبلیغ این نکته که با پرداخت بهای کمتری نسبت به سینماهای سقف دار می توان به صورت گروهی فیلم را تماشا کرد ، سعی در جذب مشتری داشتند . این سینماها در اوائل شروع کارشان با استقبال روبه رو شدند ؛ اما در اواخر دهه 1950 تعداد آنها رو به کاهش گذاشت.

مک گافین

آلفرد هیچکاک ف کارگردان نام آشنای سینما ، اولین کسی بود که اصطلاح مک گافین را به کار برد . این اصطلاح در واقع به چیزهایی اطلاق می شود که داستان فیلم را پیش می برند. مگ گافین عنصر معمایی فیلم است . هیچکاک در ماصحبه با فرانسواتروفو این مفهوم را بیشتر می شکافد: «مک گافین عبارت از حقه یا فوقت و فن و یا اسنادی است که جاسوسها دنبالش هستند ... از نظر من ، مک گافین تمام این چیزها را شامل می شود : دزدی نقشه ها یا اسناد ، یا کشف یک راز؛ حالا این راز هر چه می خواهد باشد . استدلالیون اگر در تلاش شناخت مک گافین هستند ، اشتباه می کنند . تنها چیزی که واقعا اهمیت دارد این است که در فیلم ، نقشه و اسناد و اسرار برای قهرمانهای ماجرا اهمیت حیاتی داشته باشد ؛ ولی این اسرار از نظر من که روایت کننده داستان هستم . کمتری اهمیتی ندارد.»

پس از آن هیچکاک توضیح می دهد که این اصطلاح از کجا آمده است : «این لغت احیانا اسکاتلندی است و از داستان دو نفر آدم گرفته شده است که با قطار سفر می کنند . اولی می پرسد : «آن بسته که بالای سرتان گذاشته اید ، چیست؟»

دومی می گوید : « این مک گافین است .»

اولی : «مک گافین دیگر چیست؟»

دومی : «مک گافین وسیله ای است که با آن در اسکاتلند شیر شکار می کنند»

اولی : «اما اسکاتلند که شیر نیست.»

دومی : «پس این بسته هم مک گافین نیست.»

در واقع مک گافین چیزی است که وجود خارجی ندارد.»

مک گافین معمولا چیزی است که همه شخصیتهای فیلم به دنبالش هستند و سعی دارند آن را به دست آورند ؛ مثل آن مجسمه سیاهرنگ در فیلم شاهی مالت ساخته جان هیوستن در سال 1941. همچنین مگ گافین ممکن است چیز گمشده ای باشد که همه دنبالش هستند ؛ برای مثال در فیلم توطئه فامیلی ساخته هیچیکاک ، مک گافین یک میراث گمشده است . ادامه جستجو برای یافتن ارثیه منتهی به یک داستان معمایی بزرگتر می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد