مدیران جام

دانشجویان ارشد مدیریت بازاریابی

مدیران جام

دانشجویان ارشد مدیریت بازاریابی

سمینار فیلیپ کاتلر در یک قدمی ایران

فیلیپ کاتلر، در 80 سالگی، همچنان پر شور و انرژی است. به تازگی در خرداد ماه امسال سفری به سریلانکا داشت . در آبان ماه نیز قرار است به ارمنستان سفر کند.

کاتلر، پدر بازاریابی نوین، صاحب تألیفات فراوان در بازاریابی که هنوز هم کتابهای او در دانشگاههای سراسر جهان تدریس می شود، اشتیاق یادگیری دارد.

چرا کاتلر به سریلانکا رفت؟ چرا به ارمنستان می رود؟

پاسخ به این سؤال چندان دشوار نیست. کاتلر یک بازاریاب تمام عیار جهانی است. کاتلر بیش از هر کسی می داند پشت میز جای کوتاهی است برای دیدن بازار.

بازارها به سرعت تغییر می یابند. این عبارت کاتلر است. چگونه می تواند کاتلر در آن سوی مرزها، درباره تغییرات بازار سخن راند جز آنکه خود را به این بازارها نزدیک کند.

هوشمندی کاتلر زبانزد عام و خاص است. زمانی که کتابهای کاتلر با صفحات حجیم روانه دانشگاهها شد، شگفتی استادان و شاگردانشان را برانگیخت. اما به مرور دانشگاههای سراسر جهان، کتابهای کاتلر را به عنوان کتابهای درسی خود برگزیدند. هنوز هم این کتابها جزء پرفروشترینها هستند. مدیریت بازاریابی با تمام صفحات حجیم آن، خواننده مشتاق را به یادگیری هر چه بیشتر بر می‌انگیزد.

با وجود این، کاتلر به مرور در شیوه تدوین کتابهایش، تجدید نظر اساسی به عمل آورد. از نوشتن کتابهای قطور و پر صفحه دست کشید. با کمال انصاف در خور و شایسته از ناشرش یاد کرد که به او آموخته، کتاب کم صفحه تدوین کند. کاتلر کتاب کاتلر در بازار را نوشت. کتابی که به سرعت بسیاری از مدیران را بر آن داشت تا کتاب او را مطالعه کنند.

جالب آنکه هم دانشگاهیان و هم مدیران این کتاب را پسندیدند. کاتلر پس از این کتاب، تجدید نظرهای اساسی در کتابهای بعدی اش پدید آمد. به مرور کتابهای کاتلر، کم صفحه تر شد اما همچنان خواندنی و پر نکته بود.

کاتلر بعدها کتابی نوشت که حاوی پرسش و پاسخ بود. پرسشهایی که در سمینارها و کارگاههای آموزش بازاریابی از حاضران به دست او رسیده بود، دسته بندی کرد و آن را در قالب یک کتاب درآورد. این کتاب در ایران چندین ترجمه دارد. ترجمه نخست را دکتر کامبیز حیدرزاده از دانشگاه علوم و تحقیقات انجام داد و انتشارات کسا کاوش آن را با نام "فیلیپ کاتلر به پرسشهای شما پاسخ می دهد" چاپ و منتشر کرد. اواخر سال گذشته یا اوائل سال جدید علی عیاری این کتاب را ترجمه کرد و با عنوان "چنین گفت کاتلر" از سوی انتشارات فرا منتشر شد.

کاتلر با آثار ترجمه ای فراوانش در ایران بیش از دانشگاهیان، برای مدیران بازاریابی دارای جایگاه رفیعی است. دلیل آن نیز کتابهای آسان خوان و کم صفحه و کاربردی او است.

اکنون کاتلر 80 ساله همچنان در پی تجدید نظرهای اساسی است. افتخار دانشمندان برجسته درآن است که عالمانه نظریه پردازی می‌کنند. پس از بروز نارساییها در نظریه، خودشان اولین کسی هستند که تجدید نظر می کنند و این تجدید نظر را در قالب کارگاههای آموزشی، سمینارهای آموزشی، سخنرانی در مجامع دانشگاهی و محافل علمی با صدای بلند اعلام می کنند. از همه مهمتر، تجدید نظر اساسی را در کتابی، تازه مکتوب و تدوین می کنند تا با انتشار آن بتوانند از خطاهای آتی جلوگیری کنند.

آکادمی بازاریابی ارمنستان تصور می کند که کاتلر در نظریه تازه اش به نام مارکتینگ 0/3، تجدید نظرهایی دارد. گو آنکه بازاریابی به مقتضای شرایط جدید، بسیاری از ساختارهای آن تغییر می یابد. اما از همه مهمتر آن است که کاتلر می خواهد پس از بروز تغییرات اقتصادی جدید در سالهای اخیر، بازارهای تازه را رصد کند.

رصد کردن بازار، هدف اصلی کاتلر در ارمنستان

بازاریابها همواره در پی رصد کردن هستند. کاتلر به عنوان پدر بازاریابی نوین، الزامی است از نزدیک در جریان بازارهای تازه قرار گیرد.

کاتلر درصدد است در ارمنستان، مرکزی پدید آورد. این مرکز با نام کاتلر ایمپاکت (Kotler Impact) خدمات خود را برای کشورهای ترکیه، ایران ، اوکراین ارائه خواهد کرد .

به نقل از سایت http://marketingnews.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد